Što je metaverzum koji je najavio Zuckerberg promjenom imena Facebooka u Meta?

Facebook, odnosno kompanija s novim imenom Meta, najavio je da će u Europi zaposliti 10.000 ljudi na razvoju metaverzuma.

Ovo je koncept koji neki smatraju budućnosti interneta, ali o čemu se zapravo radi, pojašnjava BBC.

Što je metaverzum?

Za neupućene to može izgledati kao poboljšana verzija virtualne stvarnosti (VR), ali neki ljudi misle da bi metaverzum mogao biti budućnost interneta. Zapravo, vjeruje se da bi za VR to moglo biti ono što je moderni pametni telefon za prve nezgrapne mobitele iz ‘80-ih godina. Umjesto na računalu, u metaverzumu možete koristiti slušalice i naočale za ulazak u virtualni svijet koji povezuje sve vrste digitalnih okruženja, piše BBC, a prenosi Index.hr.

Za razliku od trenutnog VR-a, koji se uglavnom koristi za igranje, ovaj virtualni svijet mogao bi se koristiti za praktički sve – posao, igru, koncerte, kino, izlete – ili samo za druženje. Većina ljudi zamišlja da će imati 3D avatar, prikaz sebe, dok ga koriste. Ali, budući da je to još uvijek samo ideja, ne postoji jedinstvena dogovorena definicija metaverzuma.

Zašto je to odjednom velika stvar?

Interes za digitalne svjetove i proširenu stvarnost pojavljuje se svakih nekoliko godina, ali potom obično nestaje. Međutim, među bogatim investitorima i velikim tehnološkim kompanijama postoji veliko uzbuđenje oko metaverzuma, a nitko ne želi ostati po strani ako se pokaže da je to budućnost interneta.

Zašto je Facebook uključen?

Facebook je izgradnju metaverzuma učinio jednim od svojih velikih prioriteta. Mnogo je uloženo u virtualnu stvarnost putem kompleta Oculus VR, što ga čini jeftinijim od konkurenata. Neki analitičari čak smatraju da donosi gubitke. Facebook također radi na VR aplikacijama za druženja i za radna mjesta, uključujući one koje su u interakciji sa stvarnim svijetom.

Unatoč svojoj povijesti kupovanja konkurenata, Facebook tvrdi da metaverzum ne može izgraditi jedna kompanija preko noći i obećao je suradnju. Nedavno je uložilo 50 milijuna dolara u financiranje neprofitnih organizacija kako bi pomogao u odgovornoj izgradnji metaverzuma. Ali u Facebooku smatraju da će za pravu ideju metaverzuma trebati još 10 do 15 godina.

Tko je još zainteresiran za metaverzum?

Sweeney, čelnik Epic Gamesa (koji je kreirao Fortnite), dugo je govorio o svojim metaverzalnim težnjama. Online igre za više igrača imaju zajedničke interaktivne svjetove koji sežu desetljećima unatrag. One nisu metaverzum, ali imaju neke zajedničke ideje. Posljednjih godina Fortnite je proširio svoj proizvod, organizirajući koncerte, brend evente i još mnogo toga unutar vlastitog digitalnog svijeta. To je mnoge impresioniralo i pogurnulo Sweeneyjevu viziju o metaverzumu u središte pozornosti.

I druge igre su sve bliže ideji metaverzuma. Roblox je, primjerice, platforma za tisuće pojedinačnih igara povezanih u veći ekosustav. U međuvremenu Unity, platforma za 3D razvoj, ulaže u “digitalne blizance”, odnosno digitalne kopije stvarnog svijeta, a grafička tvrtka Nvidia gradi svoj “Omniverse”, koji opisuje kao platformu za povezivanje 3D virtualnih svjetova.

Dakle, sve se vrti oko igara?

Ne. Iako postoji mnogo ideja o tome što bi metaverzum mogao biti, većina vidi društvenu ljudsku interakciju kao srž. Facebook, primjerice, eksperimentira s aplikacijom za VR sastanke pod nazivom Workplace i društvenim prostorom nazvanim Horizons, a oba koriste svoje virtualne sustave avatara.

Još jedna VR aplikacija, VRChat, u potpunosti je fokusirana na online druženje i chat, bez ikakvog cilja ili svrhe osim istraživanja okruženja i upoznavanja ljudi. I druge aplikacije možda su već spremne za predstavljanje javnosti.

Sweeney je nedavno za Washington Post rekao da zamišlja svijet u kojem će proizvođač automobila koji želi reklamirati novi model ubaciti svoj automobil u svijet u stvarnom vremenu i moći ćete ga voziti uokolo. Možda ćete prije online kupnje prvo isprobati digitalnu odjeću, a zatim to isto naručiti u stvarnom svijetu.

Postoji li već ova tehnologija?

VR je prošao dug put posljednjih godina, s vrhunskim kompletima koji mogu prevariti ljudsko oko da vidi u 3D tehnologiji dok se igrač kreće po virtualnom svijetu. VR je ušao i u mainstream – Oculus Quest 2 VR gaming komplet bio je popularan božićni dar 2020. godine.

Eksplozija interesa za NFT-ove, koji bi mogli omogućiti pouzdano praćenje vlasništva nad digitalnom robom, ukazuje na to kako bi funkcionirala virtualna ekonomija. A napredniji digitalni svjetovi trebat će bolju, stabilniju i mobilniju povezanost, nešto što bi se moglo riješiti uvođenjem 5G mreže. Zasad je, međutim, sve u ranoj fazi. Evolucija metaverzuma, ako se uopće dogodi, odvijat će se među tehnološkim divovima iduće desetljeće ili možda čak i dulje, zaključuje BBC.

Podijeli

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *