Mijo Franković: Stil straha i lopovluka

U neka davna popodneva, sjedeći na presavijenom  šiljtetu naslonjenog na oniži  prozorski parapet  rudarske stambene barake, posmatrao sam ljubavnu predigru kokošijeg pijeva u kojem je razbarušeno dominantni pijetao igrao glavnu ulogu, ali u ovom slučaju ulogu mrsku svakom glumcu koja se zove  „uloga negativca“.

Sinopsis za  ovaj  prirodni igrokaz  nije niko  napisao, on je sasvim spontan i sigurno simboličan  za ko zna koliki broj  takvih  uprizorenja humanih ljubavnih nokturna u nadolazećoj  skrovitosti noći. Sadržaj ove radnje odvijao se u istom scenskom ambijentu bez izmjene maski i zaslona: pijetao se je branio ili bježao, a kokoške su ga napadale.

Možda ta igra životnih  skrovitih mikrodimenzionalnih  piljaka za mene bi bila zaborav  istog trenutka da iza mene zvučnu barijeru sobe nije probio sopransko promukli glas komšinice:  „On (pijetao) je intelektualac pa bježi, nije mu trenutno do toga.

Meni je moja jedna jaranica pričala da ona ima muža intelektualca koji joj se pravda da oni to malo rjeđe rade nego ostali“. I dok  me  taj tek otkriveni  ljudski usud počinje lagano stezati u vratnim žilama sa pitanjima koja se počinju nametati bez moje volje, aludirajući na Evinu jabuku  iz Edena, kao lojalan ili pokoran građanin padam u paučinastu krletku preispitivanja svoje lične odgovornosti ili krivnje u tome novootkrivenom  „istočnom“ grijehu.

Vjerojatno bi se do samoga znoja mučio u preispitivanju svoje uloge u tome prejakom životnom  refleksnom fenomenu koji nam je poslan u ovom slučaju „proročkom pijetlovskom misijom“ ili putem  reinkarnacije  neke antičke božice erosa, da  u tom vremenu blatnjavim  putem nije  prolazio  jedan od naših susjeda oronuo i vidno napaćenog  tjelesnog habitusa, noseći na svojim više logorskim ramenima džak  ogrijeva.

I  opet se javi glas iza mojih leđa: „Vidi budale, a budala je zato što niko na konferenciji nije smio reći istinu izuzev njega, a za nagradu je izbačen sa posla. Sada sastavlja kraj s krajem, čujem da ga je i žena napustila. Neki dan sam ga vidjela kako u skrovitosti jahata jedne seoske štale gorko plače“.

Još uvijek kongitivno integralan ulazim u strašnu  monstruoznu  onostranost  moga bitka, moga „ja“, moga energizma  ili moje  duhovne strane, u svijet laži, svijet nepravde, govoreći istinu prijateljima ili u obitelji poluglasno, „na uho“,  ili ona bosanska „i zidovi imaju uši“,  „istina je za budale“, itd.

Dakle, o našim životima ne odlučujemo  mi, nego lopovi, kriminalci, politički paušalci, „bogovi“ svih ovozemaljskih stvari koje se mjere novcem: namještenja, zaposlenja, diplome doktorske i one na niže, bankarske  i druge finanacijske ujdurme, tenderi, javne  milionske nabavke, pa čak i  u materijaliziranoj sferi  sakralnosti  i duhovnosti , sa primjerima  simplifikacije u korist sebičnosti, sekularnosti  do izrazitog laicizma, urušavanja i posljednjih restlova akademizma i  povjesne dokumentarnosti  gradnje, sanitarna očišćenost molitvenih prostora, sa  plošnim nagrđivanjem  djelima tzv. suvremenog slikarstva, gdje umjetnik koji i sam nevješto tumači svoja djela, prikazuje svetu osobu u realnom liku osušenog bakalara.

Kao staromodnog  tradicionalistu ili primitivca najviše  me je ožalostila „deplinifikacija“, čitaj  „detamjanizacija“ ,  koja je preko jednog partijskog  dužnosnika na 14. Kongresu javno predskazana  o svome nestanku. Osobno ja u tim slikama razumijem onoliko, da ništa ne razumijem. Jedan mi je prijatelj rekao da moram upisati  Akademiju, ali ćeš opet narodu morat pomalo lagati. Lagati bi morao jer je to moderništvo naprikladniji način globalizacije ili uništavanja tradicijskih, moralnih i društvenih vrijednosti,  kao što je porodica ispoljena kroz vrijednost i dostojanstvo u posvećenosti svakog ljudskog života.

Napokon  opisujem posljednju epizodu koju bi nazvao „kukavičluk“, temeljem našeg stalnog pratioca ili samokontrolora, koji se zove „strah“. Na osnovu do sada rečenog ne treba praviti nikakav uvod  u konstataciju da živimo u vremenu straha. On nam praktički određuje naš način života do u najsitnije detalje.

Svi  javni mediji uglavnom pišu o  bezčašću onih koji treba da nam pomažu, da nam bude bolje, ali ništa od toga, u smislu one „tresla se gora…“. Koliko samo osobne pozitivne, pravdoljubive energije je isteklo kroz pera mnogih suradnika ovoga portala ističuću hrabrost  novinarskog barda  E.A.  i  D. Č. U  realnu društveno  afirmativnu  statisfakciju ovih časnih ljudi uopće ne sumnjam. Na njihove  monumentalne i u nebo vapijuće tekstove  o lokalnom kriminalu teško da je ponekad i jedan čitalac ili zarobljenik straha da se očitovao ili ne daj bože javno komentarisao.  „Kriminalni holding“ je toliko zaštićen da moramo vjerovati  da je  socijalna prljavština, nemoral, krađa, osiromašenje ili ubijanje slabijeg, javna pljačka i otimačina, samo poželjan način života.

Navedeni oblici ljudskog  beščašća i nemorala  uzimaju svoj danak, tako što ugnjetavani, poniženi, obespravljeni,  zarobljenici straha umiru lagano stojeći neprimjetno, difuzno, tako da bi ih politička statistika mogla pronevjeriti u smislu „nije to baš tako“ ili ona malograđansko mahalska, demagoška  „hajde ba svagdje je isto“.

Ovaj  satanistički rukopis  svetogrdno bi bilo završiti  bez narativne  tužbaljke  o  tuzlanskom urbanističkom zločinu, neznanju, diletantizmu, neprekidnom projektovanju zločina protiv ljudskog zdravlja, dok bi im u transpoziciji  zemljanih masa pozavidjele i najelitnije niskograditeljske svjetske kompanije. Generalni urbanistički planovi svih dolinskih svjetskih destinacija svijeta pozicioniraju visoke gradnje na granice padinskih dijelova ili u padinske dijelove raspoloživih  reljefnih kapaciteta u cilju izmjenjivosti i kretanja vazdušnih struja. To za Tuzlu ne važi, ali isto tako i za Sarajevo.

Prikazaću to kao grotesku u prostoru. Potpuna degradacija  Austrougarske  ambijentalne cjeline  invazinim utiskivanjem  graditeljsom simbolikom ružnoće,  monstrumizacijom prostora na Marijin Dvoru. Zaključiti ću  primjerom još jednog  urbanističkog zločina R. K. „Unima“  u najatraktivnijem  dijelu Sarajeva. Umjesto da se zaštiti kao neprevaziđeni  spomenik sockonstruktivističke i  socrealističke arhitekture  profano-poslovnog i kulturološkog karaktera, na njenom mjestu grade plagijatsku, komercijalno serijsku graditeljsku rugobu koja je manje lijepa nego stara drvena (suha) separacija moga zavičajnog  Rudnika, koja je bila po gabaritima i kolorističko doživljajnim utiscima pročelja  gotovo ista i koja je bila meta škljocanja  raznih „lajki“,  „Jašika“ i „Smena“ putnika namjernika na pruzi  Sarajevo- Šamac.

Ujedno se zahvaljujem majčici  Bosni  i Zavičaju  bez kojih  ne bih stekao nagradu  ili dar baštinjenja stilova narodne usmene naracije, koja  mi je pomogla  govoru moje duše, a iz  počasnog poklonjenja navedene izraze stavio sam pod znake navoda. (Piše: Mijo FRANKOVIĆ, kolumnist)

(Stavovi i mišljenja izneseni u ovom tekstu su isključivo autorovi i ne odslikavaju nužno stavove redakcije portala)

Podijeli

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *