Ulicama moga grada: Nekada zgrada ‘Sodaso’, danas gradilište, sutra objekat Vlade… (Foto)

Novi, dodjeljeni mu vizuelni izgled koji  svojim dizajnom više naginje arhitekturi gradskog hotela nego administrativne zgrade možda i nije neko iznenadjenje jer je one karakterne arhitekture sa jakim likovnim izrazom sve manje u našem gradu

 Istinitost izreke da se na fasadama objekata daju iščitavati vremenom ispisane priče  o događanjima u nekom društvu vidljiva je i na fasadama ovoga objekta samo ako se malo  pažljivije ”zagrebe”po promjenama koje su se događale i događaju  na njima.

Na početku bješe upravna zgrada i središte Hemijskog holdinga „Sodaso“ za koju su mnogi govorili, a i danas govore da je bila simbol socrealističke gradnje bivše nam države. Iako mnogi dobri poznavaoci istorije savremene umjetnosti stoje na stanovištu da socrealizam kao stil i estetska kategorija nije ni postojao i da je to samo kovanica koja je trebala da objedini graditeljsko stvaralaštvo u vremenu koje se odnosilo neposredno na dane po završetku II svjetskog rata i nužne obnove porušenih i popaljenih zemalja.

Pogotovo ne u Jugoslaviji koja se odabirom  tzv. „trećeg puta“  pozicionirala između kapitalističkog Zapada i socijalističkog Istoka, kako se navodi u knjizi „ Toward a concrete utopia: Architecture in Yugoslavia 1948-1980“ izdate od stane MoMA (The Museum of Modern Art, New York) povodom otvaranja izložbe posvećene najznačajnim ostvarenjima jugoslovenske arhitekture u periodu od 1948. do1980. godine. U najavi izložbe autori su istakli ”značajan ali još nedovoljno istražen opus modernističke arhitekture socijalističe Jugoslavije čija su napredna razmišljanja imala značajan uticaj i izvan granica zemlje.“    

Podsjećamo, 7. februara 2014. godine u Tuzli dolazi do erupcije nezadovoljstva radnika zabrinutih za svoju egzistenciju zbog gubitka radnih mjesta usled loše sprovedene privatizacije. Svoj bijes i nezadovoljsvo su iskalili na zgradi „Sodaso“, jednom od arhitektonskih repera našeg grada i cijele nam Bosne i Hecegovine. Zapalili su je i devastirali njene donje etaže.

Jedina njena krivica u tom trenutku bila je ta što ju je koristila Vlada Tuzlanskog kantona. Tim zasigurno vandalskim činom i kasnije odabranim  idejnim rješenjem za rekonstrukciju i dogradnju kome je nedostajalo bar malo sinergije sa osnovnim arhitektonskim parametrima iz neposrednog okruženja. Tako bitnim za naš grad, došli smo u situaciju da u fioke sjećanja pospremimo još jedan objekat koji je trebalo pokušati, bar djelimično, sačuvati u izvornom obliku (u dijelu koji se odnosi na vertikalni kubus) kako bi se mogla nastaviti pričati priča o urbanom i istorijskom kontinuitetu u razvoju ovoga grada kome tako nedostaju objekti sa dahom nekih prošlih vremena.

Zgrada Parlamentarne skupstine prije i poslije paljenja

(Zgrada Parlamentarne Skupštine nakon paljena i poslije obnove – Foto. Arhiva)

Samoj izradi  idejnog rješenja za rekonstrukciju i prilagođavanje postojećeg objekta novoj namjeni i novim zahtjevima trebalo se i moralo pristupiti na malo suptilniji i kreativniji način možda onako, stilski elegantno, kako su to uradile Sarajlije sa zgradom Parlamentarne skupštine BiH i dodijeliti mu arhitektonski izraz koji će već na prvi pogled sugerisati da se radi o objektu administrativnog karaktera. Novi, dodjeljeni mu vizuelni izgled koji  svojim dizajnom više naginje arhitekturi gradskog hotela nego administrativne zgrade možda i nije neko iznenadjenje jer je one karakterne arhitekture sa jakim likovnim izrazom sve manje u našem gradu.

„… arhitektura je stvarna slika društva u kome nastaje“ riječi su Charles-Édouard Jeanneret-Gris poznatijeg kao Le Corbusier švicarsko-francuskog arhitekte i ikone svjetske arhitektonske scene. (Piše: Milorad STOJANOVIĆ, dipl. ing. ahitekture)

Podijeli

3 0 komentara

  1. Bravo za komentar i akademsko viđenje urbicida koji je sustavna pojava u Tuzli. Ovi što su na vlasti to ne razumiju pa cu samo dodati da se raditi o žeščem seljakluku novokomponovanih sveznalica koji vladaju Tuzlom evo 30 godina. Nemre ono bez “rosfraja” i mora da “šljasti” jerbo je to jako fine.
    Đi će se parkirati 100 auta etih što će raditi u toj zgradurini ćemo tek vidjeti.

  2. Arhitektura je umjetnost u kojoj su biljezi i otisci vremena iz kojeg datira, implementirajući oblikovne vrijednosti prošlog vremena. Ovaj objekt negira i briše iz kolektivnog sjećanja vrijednosti naslijeđa. On u pokušaju odražava samo korisnu, funkcionalnu stranu novih koruptivnih bogataša u kontekstu globalističkog ili sotonističkog poimanja života. Sva u svemu Tuzla dobiva još jedno kondorsko strašilo i prostorno ruglo kao doprinos uništavanju graditeljskog naslijeđa Tuzle i kulturnog identiteta.

  3. Ovaj objekat je tipicni primjer kako sve u vlasti funkcionise kada su novci u pitanju. Kaze bili najjeftiniji na tenderu. Kako i zgradu suda pravi dodik, pa i ovu. Imamo mi puno dodika do milorada

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *