Moja prva školska ekskurzija „malo dalje“ je bila ekskurzija u Tuzlu početkom sedme decenije prošlog stoljeća. Nakon objeda u Ekspresu popeli smo se na zaštitni zid kod turbeta Poljske džamije. Već se spuštala ugodna majska noć i ulica je bila sve punija tako da se nije moglo više ni kretati. To je bio „tuzlanski korzo“. Sa te zidne uzvisine posmatrali smo rijeku momaka i djevojaka u blagom valovitom kretanju iz čijeg se prostora samo osjećao miris parfema. Bliži se vrijeme polaska našeg voza i mi smo već kod željezničke stare stanice. Naslonjeni na stubiće niske lančane ograde ljetne bašte „Đugum“ uronjeni u prizore koje do tada nismo poznavali. Razliježe se pjesma „Proljeće je izmamilo rano“, Šerbo u širokim tamnim naočalima i Nada Mamula u dugačkoj noćnoj, scenskoj svjetlucavoj haljini.
I ove godine proljeće je izmamilo rano na što nas svojom sniježno bijelim odsjajem u latičastoj formi nekim simboličkim signalima opominju grozdasti cvjetovi kestena, raskošno obimni cvjetovi jorgovana. Jorgovan je oduvijek dominirao u cvjetnoj tradiciji Bosne, a u njezinom cvjetnom ćilimu bašče bosanske bio je pokazatelj cvjetne raskoši avlije i dugovječnosti kuće na čije basamake i ogradu se naslanjao.
(Foto: Pixabay, ilustracija)
Fluidni lipov fitoncid je prema narodnoj medicini zdrav za pluća, što je veoma važan podatak u samospasavanju kada radiološki tenderi padaju kao šumsko drveće u vjetrolomu. Kažu da su pitali vidovitu Dževahiru za ovo padanje tendera, a ona je rekla da je to „šejtanski posao“, a ja bih još dodao u šejtanskom vaktu.
Staroslavensko drvo lipa, ona ranolisna već je počela cvjetati jer u povjetarcu se već osjeća miris lipovog čarobnog ljekovitog fluida, fitoncida. Lipa je prostorni ukras većine ranosrednjovjekovnih grobalja, na kojima su obično i manje ili veće nekropole stećaka. U mnogim krajevima Bosne, kada se govorilo o neminovnosti umiranja vladala je metafora „valja pod lipu“.
Mislim da još nisam za „pod lipu“, ali pamtim mnoge tuzlanske bašče, vrtove i predvrtove i perivoje sa grmolikim šumicama jorgovanovih šibljaka koji više nema. Bili su žrtva anticipativnog urbanizma koji ne prašta nikakve ekološke vrijednosti koje smo dužni onim zavjetom Indijanskog poglavice ostaviti budućim naraštajima. Navedeni pojam uzeo sam iz područja ekonomije i nekih afera zvanih „anticipoativne kamate“ ili kamate na ulog isplaćene unaprijed. Za mene je anticipativni urbanizam veći zločin, jer su eko dispozicije neobnovljive i nose žrtve.
Međutim, za mene je interesantna jedna historijsko dokumentarno pejzažna činjenica. U vrijeme gradnje pruga u Bosni i Hercegovini na svim željezničkim stanicam sađene su lipe. Možda je to iz nekog predajnog ili običajnog simboličkog motiva ili zbog njezine atraktivne bionomije i voluminoznog habitusa koji pravi dosta mirisne hladovine.
Bogatstvo simbolike u cvjetnoj raskoši drva u našim emocijama otkriva neistraživo bogatstvo fundusa naših emocija tuge ili sreće. Nisu sve tuge a i osjećanja sreće ista. Učiniću aluziju na Platonovu pećinu u kojoj jedni gledaju sunce, a drugi raspoznaju samo sjenke života. Naše doba je doba sjenki koja preobražava jakost svjetla u tamu u kojoj se raspada svijet pred našim očima, svijet koji vrijednuje primitivizam i siledžijstvo uz pucanje i poneku bombu.
Snaga cvjetanja u nama otkriva sjećanja ljepote, ugođaja i prolazne sreće, kao i najljepšeg priziva djetinjstva, svih ljubavi i osmjeha. Sve će to jednom proći pa i najteže boli neuspjeha, rastanaka i ružnih sjećanja, ali ekspresivnom snagom u koloritu naših predodžbi mi otkrivamo i oblik tuge koja je beskrajna. Ona je dio naših potisnutih emocija koje ponekad svojim prodorom mogu izmjeniti i našu putanju života. To su teške neobjašnjive melankolije ljudskog bića kao rezultat sudara sa svijetom u kojm je zarobljen. Tragičnost te latentne tuge nije strah od smrti i prolaznosti nego nemirenje i neprihvaćanje života u kojem nismo sretni. Oni dobro uhljebljeni, budžetski džabaljebaroši, često u skupim autima, markiranima haljinkama i zlatonosno skupim ajfonima doživljavaju ljubav apstraktno i kao nedostižni banaliju. Oni uglavnom nisu bića transnacionalnog identiteta kao nosioci beskrajne tuge, oni su zapravo nacionalno, religiozno i klerikalno predimenzionirani.
Ovi nacionalni su aplauderske sluge divljačkog arhaističkog zborovanja kao hajdučija ona kako se zvala kad drvo procvjeta i šuma olista. Ovi „prokletnici“ sa tugom beskrajnom u sebi nose energiju bunta, nagnuće za promjenom, gdje će moći ispoljavati svoju tugu kao nježnost i njome otključavati toliko potrebnu empatiju prema bratu čovjeku.
Pojam čovjeka u svojoj životnoj epohi ima tri dijela, prošlost, sadašnjost i budućnost. Ovo kazivanje se odnosi na sadašnjost i višekratna zborovanja pod parolom „Veži konja gdje ti gazda kaže“, jer tako mora biti pa i uz pomoć antidepresiva.
U bosanskoj tradiciji kulture komunikacije postoje za naše vrijeme regresivne etičke sintagme „I zidovi imaju uši“ i „Ne turaj nos gdje ti nije mjesto“. Sasvim nakaradno i suprotno zapadnjačkom obrazovnom programu gdje djeca umjesto vjeronauka uče o kulturi i historiji revolucija.
Kada bih u teglicu svojih sjećanja mogao pohraniti kupastu cvjetnu gromadu kestena ispod mojih prozora možda bih lakše plovio na drugu obalu rijeke života, ali cvijet nakon oplodnje nestane, a u jesen života urodi plodom za naša umorna leđa pod teretom sjećanja. (Piše: MIjo FRANKOVIĆ, kolumnista)
Nadam se da još dugo nećete biti za “pod lipu” jer više niko u Tuzli ne piše ovako neprocjenjive tekstove: edukativne i misleće, opominjujuće i upozoravajuće, a stilski nedostižne.
Tekstovi koji se ne čitaju kao štura informacija nego da se (još) nešto nauči, proširi znanje, obogati rječnik, oplemeni…