U akciji kodnog naziva “Pandora” koju je Europol organizovao krajem aprila ove godine, uhapšena je 21 osoba nakon racije u 12 pozivnih centara u Njemačkoj, Albaniji, Bosni i Hercegovini, Kosovu i Libanu.
Tog 18. aprila razbijena je kriminalna mreža odgovorna za prevaru na hiljade osoba na različite načine – pozivatelj bi vršio prevare koje se odnose na investicije, ali i emotivne odnose. Sveukupno je identificirano 39 osumnjičenih osoba.
Sve je počelo još u decembru prošle godine kada je klijent jedne banke zatražio da podigne više od 100.000 eura u gotovini.
Bankar je postao sumnjičav i brzo je saznao da je klijent postao žrtva “prevare lažnih policajaca”. Obavijestio je policiju, koja je spriječila žrtvu da preda novac prevarantima.
Razmatrajući ovaj pojedinačni slučaj, istražitelji su ubrzo shvatili da se telefonski brojevi, koje koriste počinitelji, mogu povezati s više od 28.000 prevara u samo 48 sati.
Rani nalazi su pokazali da su počinioci, koji se nalaze u različitim zemljama, sprovodili sve vrste telefonskih prevara. Prevaranti bi se predstavljali kao bliski rođaci, zaposleni u banci, agenti za korisničku podršku ili policajci.
Koristeći razne taktike manipulacije, oni bi tražili da im žrtva dostavi novac. Počevši od lažnih obećanja o isplatama lutrije, mogućnosti ulaganja, zahtjeva za naplatom dugova prevaranti su nemilosrdno ciljali svoje sljedeće potencijalne žrtve.
Kako je istraga rasla, stručnjaci za provođenje zakona približavali su se pozivnim centrima koji se nalaze u Albaniji, Bosni i Hercegovini, Kosovu i Libanu.
Kriminalna mreža odgovorna za lažne pozive uspostavila je svoj rad na koordiniran način, fokusirajući se na različite prioritete u svakoj zemlji.
Dok su prevare u naplati dugova uglavnom vršene iz Bosne i Hercegovine, pozivi za prevare u online bankarstvu upućivani su sa Kosova.
Investicioni prevaranti zvali su uglavnom iz Albanije, a kriminalci specijalizovani za prevare s karticama sjedili su za stolovima u Libanu.
Od decembra 2023. pa nadalje, više od stotinu policajaca bilo je raspoređeno danonoćno u Uredu državne kriminalističke policije Baden-Württemberga i nakon toga osiguralo sadržaj preko 1,3 miliona razgovora.
Državni ured kriminalističke policije uspostavio je vlastiti pozivni centar za suzbijanje međunarodnih kriminalnih aktivnosti.
Za samo četiri mjeseca, više od 7.500 poziva prešlo je granicu koja nalaže nadležnima da pokrenu krivični postupak. Raspoređeni službenici su uspjeli spriječiti finansijske gubitke za žrtve u više od 80 posto slučajeva. Potencijalna šteta bi iznosila više od 10 miliona eura.
Osim što su spriječili kriminal, istražitelji su mapirali lokacije odakle su stizali pozivi. Dobijanjem informacija o brojevima telefona, vlasnicima i tehničkoj infrastrukturi kao što su serveri, plan je bio da se na kraju sruši cijela infrastruktura call centra počinitelja.
Pored hapšenja 21 osobe, službenici su uspjeli da pribave i obimne dokaze kao što su nosači podataka, dokumentacija, gotovina i imovina u vrijednosti od milion eura.
Oduzet je i veliki broj elektronskih dokaza koji bi istražnim organima trebalo da omoguće da dobiju informacije o mogućim daljim pozivnim centrima i još prevaranata.