
Digitalizacija administrativnih procedura u Bosni i Hercegovini dobila je značajan zamah zahvaljujući sistemu elektronske razmjene podataka koji je razvila Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA). Ovaj sistem omogućava institucijama i općinama direktan pristup ličnim podacima građana, čime se smanjuje potreba za donošenjem štampanih dokumenata poput uvjerenja o prebivalištu, kopija ličnih dokumenata i drugih potvrda iz nadležnosti CIPS-a.
Više od 30 općina već koristi sistem
Trenutno je ovaj elektronski sistem razmjene podataka implementiran u 33 općine i grada širom BiH, uključujući Tuzlu, Mostar, Zenicu, Novi Grad Sarajevo, Lukavac, Gračanicu, Bihać, Veliku Kladušu i mnoge druge. Zahvaljujući tome, građani koji u ovim sredinama traže usluge u javnoj upravi više ne moraju nositi fizičke kopije osnovnih ličnih dokumenata.
Pristup ima i niz ključnih institucija
Osim lokalnih zajednica, pristup ovom sistemu osiguralo je i 25 javnih institucija na državnom, entitetskom i kantonalnom nivou. Među njima su Centralna izborna komisija BiH, Državna agencija za istrage i zaštitu (SIPA), Granična policija BiH, Ministarstva unutrašnjih poslova FBiH i RS, kao i brojni zavodi za zdravstveno i penzijsko osiguranje.
Time se značajno pojednostavljuje razmjena podataka u realnom vremenu, čime se poboljšava efikasnost rada i smanjuje administrativno opterećenje građana.
Dokumenti koje više ne morate nositi
Građani koji se obraćaju institucijama koje su povezane sa IDDEEA-inim sistemom više ne moraju donositi:
- Uvjerenje o prebivalištu
- Kopije lične karte, pasoša ili vozačke dozvole
- JMB potvrde
- Potvrdu o državljanstvu
- Podatke iz registra boravišta
Svi ovi podaci dostupni su elektronski, direktno kroz sistem razmjene.
Elektronizacija ne prati uvijek praksa
Iako su tehnički uslovi obezbijeđeni, u praksi se često događa da službenici i dalje insistiraju na štampanim verzijama dokumenata koje bi mogli dobiti elektronski. Razlog za to leži u neusklađenim internim pravilnicima unutar pojedinih institucija, koji se sporo ažuriraju. Takođe, u nekim slučajevima postoji otpor prema promjenama zbog nedovoljne edukacije kadrova ili nedostatka povjerenja u digitalne procese.
Kako se druge općine mogu priključiti
Za pristup sistemu elektronske razmjene podataka, svaka zainteresovana institucija ili lokalna zajednica mora podnijeti formalni zahtjev prema IDDEEA-i. Nakon što se zahtjev obradi i odobri, potpisuje se sporazum kojim se omogućava pristup relevantnim bazama podataka.
IDDEEA osigurava tehničku podršku, uključujući obuku za službenike i pristup bezbjednim web servisima putem kojih se podaci povlače. Digitalna autentifikacija i zaštita podataka uređeni su u skladu s važećim zakonima i međunarodnim sigurnosnim standardima.
