Mijo Franković: Povratak cara Trajana

Ova legenda koja je nastala u vrijeme moralne krize Rimskog carstva aktuelna je i tokom globalne istorije društva u svim njegovim epohama u kojima vlada moralno rasulo i materijalni nestanak, pa tako i u ovo naše vrijeme

Mijo Frankovic, kolumnista, portret

Malo se ko ne sjeća  od starijih generacija bajkovite priče „U cara Trajana kozje uši“, koju smo predajnu legendu učili kao nastavno štivo u osnovnoj školi. Obuzet nekim nepoznatim strahom postojanja  kolopletom  istorijske neumitnosti, ponovno  mi se vizualno oživljava slika cara Trajana i njegovih kozjih ušiju, ali ovaj put  nikako dječački smiješna kao ranije, nego simbolički snažna ili gotovo uznemirujuća.

(Piše: Mijo FRANKOVIĆ, kolumnista)

Možda je cara Trajana  donio neki dron neuhvatljiv za radiolokacijsku radarsku tehniku, što je sasvim izvjesno  jer on je sada mističan ali nevjerovatno aktuelan u metaforičkom optikumu naše satanističke stvarnosti.

Onaj pravi car Trajan iz antičkog miljea je imao kozje uši i svaki njegov berberin ili brico, koji bi rekao istinu „da car ima kozje uši“ bio je pogubljen. Tako je istina o caru  bila krvavo ubijana sve do jednog mladog berberina koji je nakon što je obrijao cara rekao da nije vidio kozje uši, za što ga je car nagradio sa dukatima i naravno poštedio mu život. Dakle, berberin iz straha je slagao i za tu laž bio je pošteđen od ubistva  i nagrađen dukatima.  Istina zamijenjena laž nije mogla dugo ostati u duši mladog berberina, iskopao je rupu na tlu i u nju uzviknuo da car ima kozje uši i na taj način olakšao sebi psihičku napetost. Na tom mjestu je izrasla zova i pastiri su od nje napravili sviralu koja je glasala da car ima kozje uši. Car je otišao na to  mjesto i od preostalog drveta napravio je sviralu koja  je isto tako glasovno potvrđivala kozje uši. Na ovaj način je istina ozakonjena, ali opet niko od  podanika nije smio da je širi u ime pobjedničkog načela „Tako je, ali ja sam car i niko mi ništa ne može“. 

Ova legenda koja je nastala u vrijeme moralne krize Rimskog carstva aktuelna je i tokom globalne istorije društva u svim njegovim epohama u kojima vlada moralno rasulo i materijalni nestanak, pa tako i u ovo naše vrijeme.

Kad bismo obrijali  virtualnu glavu  aktuelnog društvenog i političkog habitusa vidjeli bismo mnogo rugobnijih kozijih ušiju nego Trajanove u filmski izmjenjivom scenariju političkog i društvenog nasilja, ekonomskog  nasilja, grabeži, korupcije,  zelenaštva, otimačine, nepravedne sudove, zloupotrebu i iskrivljenost  tradicijskih  i vjerskih načela. Ukratko rečeno vladavina laži, moralnog rasula, nepravde, neslobode, vladavina sile i  prava jačeg. Malo koji dan ne prođe  da na nekoj  obrijanoj glavi „carevoj“ ne vidimo  supstitut prikazanja  Trajanovih kozjih ušiju, koje se brzo ozakone i moćni carevi  oslobođeni odgovornosti  ogrnuti  plaštom diktature uzvikuju pauperiziranoj masi  „Što nam možete, mi smo jači, u nas je sila i moć“.

Vazalna svjetina ni kriva ni dužna dolazi  pred sudište stvarnosti da bira hrabrost ili kukavičluk. Hrabrost ne može izabrati  jer je zarobljena  „demokratskom  diktaturom“ i njezinim moćnim oružjem koje se zove strah; ostaje joj na raspolaganju samo kukavičluk koji jedini ima dobru cijenu jer mu je zalog šutnja ili mišija rupa. Suvremeni Trajani  moraju  znati tako prostu istinu o prolaznosti sile i moći i o ontološkom dijelu ljudskog bića  satkano  duhovnom  ili psihofenomenskom  strukturom  neprolaznosti, jer je davno napisano „Istina osobađa“ (Novi Zavjet, Iv. 3,2).

Trajanov berberin  bio je na rubu  mentalnog sloma dok nije rekao istinu o  carevim kozijim ušima, a za to je bila potrebna snaga duha tajanstvenog ljudskog  pokretačkog  ustroja koji se zove govor  istine, koji je nezaobilazan  i ne može se sakriti. (Piše: Mijo FRANKOVIĆ, kolumnista)

Podijeli

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *