Objavljen je revizorski izvještaj za Rudnik uglja „Kreka“, koji je dostupan na internet-stranici Ureda za reviziju institucija u FBiH. Prema ovom izvještaju, revizija je dobila negativnu ocjenu uz 31 preporuku.
Izvještaj navodi da, zbog značajnih pitanja opisanih u dijelu “Osnova za negativno mišljenje”, finansijski izvještaji Rudnika ne prikazuju tačno i objektivno finansijski položaj preduzeća na dan 31. decembra 2023. godine, niti prikazuju ispravno finansijske rezultate, novčane tokove i promjene u kapitalu za tu godinu, u skladu s važećim finansijskim propisima.
Osnova za negativno mišljenje
Prema izvještaju, identificirani su brojni problemi, uključujući:
- Na datum bilansa nije izvršena procjena vrijednosti nekretnina, postrojenja i opreme, čime nije ispoštovan MRS 36 o umanjenju vrijednosti imovine. Ova nepravilnost može značiti da je vrijednost imovine od 282,3 miliona KM precijenjena (tačka 6.2.1.1).
- Evidentiranje zaliha uglja nije provedeno u skladu s MRS-om 2, zbog čega nisu evidentirane razlike između prodajne i stvarne cijene koštanja uglja. Vrijednost zaliha sirovina, materijala i rezervnih dijelova u iznosu od 15,5 miliona KM također nije usklađena s propisima (tačka 6.2.2.1).
- Nisu rezervisana sredstva za rekultivaciju zemljišta prema MRS-u 37, iako postoji zakonska obaveza da se zemljište obnovi nakon eksploatacije rude (tačka 6.2.4.1).
- Preduzeće nije izvršilo procjenu sposobnosti nastavka poslovanja na neograničeno vrijeme, iako je zabilježen gubitak od 38 miliona KM u 2023. godini, dok je akumulirani gubitak premašio osnovni kapital za skoro 189 miliona KM. Koeficijent tekuće likvidnosti iznosi svega 0,144, što sugerira ozbiljnu nelikvidnost (tačka 6.2.3 i 6.5).
- Sudski sporovi ukupne vrijednosti 35,4 miliona KM dodatno dovode u pitanje sposobnost preduzeća da nastavi sa poslovanjem.
Dodatno, tokom 2023. godine zabilježena je prodaja nekretnina u vrijednosti od 4,7 miliona KM koje nisu bile evidentirane u knjigovodstvenim evidencijama (tačka 6.1.1.2).
Nisu preduzete aktivnosti za povećanje osnovnog kapitala, iako su sredstva u iznosu od 80,2 miliona KM uplaćena od strane Vlade FBiH kako bi se pokrile obaveze po osnovu poreza i doprinosa, a upravljanje rizikom i adekvatnost kapitala nije bila u skladu sa zakonom s obzirom na dugotrajnu nelikvidnost preduzeća (tačka 6.2.3).
Osim toga, obaveze po osnovu doprinosa i poreza za 2023. godinu nisu izmirene u iznosu od 22,9 miliona KM, a ukupne neplaćene obaveze od 2012. do 2023. godine iznose 85,9 miliona KM (tačka 6.2.4.2).
Godišnji popis imovine nije proveden prema zakonu, posebno u pogledu popisa objekata van upotrebe, zaliha uglja i proizvodnje u toku (tačka 6.2.5).
Konačno, aneks ugovora o uslugama otkopavanja otkrivke izmijenio je uslove definisane u tenderskoj dokumentaciji, a kod nabavke usluga iznajmljivanja buldožera u iznosu od 1,6 miliona KM nije izvršena procjena vrijednosti u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama (tačka 8).