‘Ovo je revolucija’

0
423

Prošlog mjeseca ispred shopping centra u Rijadu, Zeina Farhan se šetala sa maramom na ramenima kada ju je zaustavila vjerska policija. Od straha je stala dok se prozor na mjestu vozača spuštao. “Molim vas gospođo, možete li pokriti glavu barem dok traje molitva”, upitao je. “Rekla sam ok, on se zahvalio i otišao. To je bilo to. Bilo je zapanjujuće.”

Cijeli njen odrasli život vladala su druga pravila, stoga ne čudi da je strahovala da će društvene norme Saudijske Arabije i ovaj put rezultirati težim ishodom. Žena koja hoda nepokrivena u javnosti u bilo koje doba, a kamoli u doba molitve, najvjerovatnije bi dobila kaznu, ako ne i zatvor. “Uvrede, zatvor, bičevanje, sramota”, kaže 32-godišnja Farhan. “Vidjevši ih tako pokazuje koliko su se stvari promijenile.”

Vjerskoj policiji, otrovu u životu mnogih žena u Saudijskoj Arabiji, u proteklih nekoliko godina djelomično su ukidane ovlasti, istovremeno gubeći moć da hapse i definiraju šta je dobro, a šta loše. Prošle sedmice potpisan je i dekret kojim postaju dijelom ministarstva unutrašnjih poslova – smrtna kazna za organizaciju koja je važila za centar generacijama društvene i vjerske moći u kraljevstvu otpornom na promjene.

Većinu onoga što se znalo o neprozirnom kraljevstvu je u proteklih šest plahovitih mjeseci odbačeno i stabilno zamijenjeno serijom reformi koje su preokrenule sve aspekte saudijskog društva. Transformacija koju je počelo novo vodstvo Saudijske Arabije sa kraljom Salmanom i njegovim nasljednikom Mohammedom bin Salmanom je već počela da drma svaki pedalj zemlje, a vrhunac je subotnje hapšenje do tada nedodirljive ultraelite, odnosno 30 članova kraljevske porodice optužene za ucjenu.

“Reći da je to bio šok za sistem bilo bi potcjenjivanje“, kaže mlađi zvaničnik Saudijske Arabije. „To je bila poruka ljudima ovdje, ali i svijetu da smo otvoreni za poslovanje, ali po vašim uslovima, ne našim. Investitori moraju steći povjerenje da mogu doći i transparentno poslovati.“

I dok članovi kraljevske obitelji i drugi prominentni građani ostaju u pritvoru u jednom od najbogatijih hotela u Rijadu, Ritz Carltonu, građani su u ponedjeljak pokušali pronaći smisao u tome šta znači odlazak i promjena načina na koji su vladari obavljali poslove tokom moderne istorije kraljevstva.

“On u korijenu siječe sistem koji je na samrti, a koji je stavljao kraljevsku porodicu iznad svega ostalog“, rekao je jedan saudijski privrednik. „On je uzdrmao pogodnosti koje su postojale između elite i države. One su bile jednake. Djelomično se radi i o stvaranju građanstva.“

U zemlji u kojoj su dugo vladala savjetovanja i konsenzus, posebno među plemenima raznih grana osnivačke monarhije, Abudlaziz, hapšenje članova kraljevske porodice, pogodak je i samo središte novih reformi vlade. Dodajmo i tome kulturalne reforme kojim će od sljedeće godine ženama biti dozvoljeno da voze i posjećuju stadione, te dozvoli održavanja koncerata i omogućavanje turistima da posjećuju arheološka staništa iz predislamske ere.

“Poruka je da sve ono što je nekada činilo Saudijsku Arabiju, to više nije“, kaže ministar koji je kao i ostali zvaničnici tražio da ostane anoniman. „Ovo je revolucija“, objašnjava i dodaje. „Sve je tako osjetljivo. Moramo biti strpljivi dok se stvari ne slegnu.“

Podloga reformama u kulturi je i obećanje princa Mohammeda kako će Saudijsku Arabiju vratiti na umjereni Islam, odnosno njegovo obvezivanje da će prekinuti veze između klerika koji se drže krutog učenja propovjednika Muhammad ibn Abd-al-Wahhaba iz 17. vijeka i modernih pravila kraljevine.

Princ je rekao da je tvrdokorna interpretacija islama u Saudijskoj Arabiji počela od islamske revolucije u Iranu iz 1979. „Mi nismo znali kako da se s tim nosimo“, rekao je princ Mohammed za Guardian. „A potom su se problemi proširili svuda po svijetu. Sada je vrijeme da se toga riješimo.“

Niti jedan saudijski vođa nije nikada došao ni blizu suočavanja prilagođavanja između klerika i vladara.

Dr HA Hellyer, stariji, nestalni član Atlantskog vijeća kaže da stroga izmjena retorike, ne znači nužno i da će se novo saudijsko vodstvo odreći vehabizma.

“Promjena na mnogim filozofskim nivoima, prema kojima će vjerski saudijski establishment prestati biti vehabistički? To bi bila monumentalna promjena i nisam siguran da je princ Mohammed za to zainteresiran.“

“Ukoliko očekujemo da će se u Saudijskoj Arabiji ukorijeniti nekonzervativni religijski pristup, onda zaista sanjarimo“, rekao je „A pravo pitanje je koliko je takvo društvo zaista spremno na prelazak na više normativni religiozni izgled, posebno nakon tako malo vremena Izgleda da je pristup do sada ograničen na radikalne impulse, a ne na preispitivanje korijena odakle dolazi. 1979. je presudna u razumijevanju kako je saudijska država ograničavala ili smanjila količinu prostora koje je vjerska ustanova imala – a ne u smislu vjerske osnove tog establišmenta. ”

Nekoliko članova saudijske poslovne elite se ne slaže sa princom. „On sebe postavlja na mjesto lidera svijeta sunnita“, kaže jedan od njih. „A jedini način na koji to može učiniti jeste ukoliko javno i jasno prizna da smo se kao društvo izgubili na našem putu.“

Drugi privrednik kaže: „Jedini način na koji može doći do promjene ovog stepena jeste ukoliko zemljom bude vladao mladi lider koji ima mnogo strpljenja. Svaki lider prije njega imao je 70 do 80 godina kada je preuzimao prijestolje i nisu imali kapacitet kako bi barem pokušali ovakvo nešto.“

“Da, moglo bi se reći da se ljudi plaše da govore, sve dok je moć centralizirana. Ali on čini ono što mora biti učinjeno. On konsolidira svoju moć, što bi u ovakvoj situaciji učinio bilo ko. Žrtava će uvijek biti.“

Kritičari princa Mohammeda smatraju da je njegova žurbe za revolucionizacijom vođena željom za moći bez presedana, što bi jedan 32-godišnjak mogao ostvariti tek nakon decenija vladavine. Među uhapešnim su porodični rivali koji se protive mnogim reformama. „Kako vam može proći ovako nešto?“, upitao je jedan od rođaka uhapšenog princa. „Nemojte ljudsku šutnju shvatati kao pristanak.“

U isto vrijeme u istom hotelu u kojem su uhapšeni članovi kraljevske porodice su i visoko plaćeni kosnultanti iz Boston Consulting grupe, McKinsey and Deloitte, a koji pomno izrađuju planove za remont ekonomije koja je do sada bila zasnovana na mreži patronata, u kojoj su veoma često prilikom pokretanja bilo kojeg posla, strane kompanije morale sarađivati sa kraljevskom porodicom.

Sklerotički javni sektor je težak za investitore i domaće stanovnike, a ekonomske reforme se smatraju esencijalnim za osvajanje podrške skeptične i konzervativne baze, od kojih su mnogi uznemireni takvim promjenama.

“Ovo je promjena upravljanjem i taktika šoka u jednom”, rekao je viši ministar. “Ljudi će se navići na to. Moraju.”(guardian,tl)

Download PDF

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here