Njujorški neboderi se griju parnim sistemom iz 1880. godine

0
777

Mnogi su se zasigurno često zapitali čemu služi para na ulicama Njujork, koja izlazi iz debelih cijevi bijele ili narandžaste boje. Radi se, zapravo, o parnoj mreži koja se koristi kao sistem zagrijavanja i rashlađivanja u stotinama njujorških nebodera

Parni sistem, koji je osmišljen i izgrađen davne 1880. godine na otoku Manhatan, i danas se aktivno koristi. Parne cijevi prostiru se ispod grada Njujorka na dužini od 170 kilometara.

Para koja se proizvodi u ogromnim kazanima, u svrhu zagrijavanja i rashlađivanja prenosi se na oko dvije hiljade zgrada u Njujork uključujući Empire State Building, Muzej Metropolitan, zgradu Sjedišta Ujedinjenih naroda (UN).

Osim toga, para se takođe koristi i u kuhinjama brojnih njujorških restorana i to kod mašina za pranje suđa, zatim u bolnicama prilikom sterilisanja medicinske opreme, kao i u radnjama koje se bave hemijskim čišćenjem.

Parni sistem u Njujork tokom zime za zagrijavanje proizvodi pet hiljada tona pare po satu, dok ljeti obezbjeđuje također neophodne količine koje su potrebne za kilma uređaje.

Zvaničnici kompanije Kons Edison, koja se bavi distribuiranjem pare u Njujorku, navode da bi panorama Manhatana bila potpuno drugačija, da nije formiran parni sistem. Jer, kako su naveli, korištenjem pare u sistemima zagrijavanja i rashlađivanja Njujorka se tokom jedne godine spriječi puštanje 1,2 miliona tona ugljendioksida, te se na taj način nudi jedan mnogo čišći izvor energije.

Para, osim što se proizvodi u velikim kazanima, do nje dolazi i isparavanjem vode koja pada na sistem parnih cijevi. Zbog toga je mnogo više pare u zimskom periodu, kada ima i mnogo više kiše i snijega.

Kako para koja curi ispod zemlje, ne bi ometala pješake i vozače na ulicama Njujorka, postavljaju se visoke debele cijevi putem kojih izlazi para.

U Njujorku je 2007. godine ekplodirala jedna od parnih cijevi, a tada je jedna osoba i poginula. Nakon toga je pokrenut i niz rasprava o sigurnosti parnih cijevi, obzirom da se radi o infrastrukturi starijoj više od 100 godina. (AA)

Download PDF

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here